Een MJOB die zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid ligt, zodat er zo min mogelijk verrassingen zijn in de toekomst. Met die doelstelling optimaliseert Ons Huis uit Apeldoorn en Zutphen haar meerjarenonderhoudsprocessen. Hoe heeft de corporatie haar nieuwe processen ingericht? Een gesprek met Projectcoördinator Jeroen Knoop over de uitdagingen van de MJOB.
“Meerjarenonderhoud betekent voor mij een goed en betrouwbaar inzicht hebben in de toekomstige onderhoudsingrepen op zowel technisch als financieel vlak,” begint Jeroen het gesprek. “Wij streven er uiteraard naar om het benodigde onderhoud op het juiste moment uit te voeren, en dat moment tijdig in beeld te hebben. Onze MJOB wordt daarom ieder jaar getoetst door een decennium vooruit te kijken en op basis van het geplande onderhoud een jaarbegroting te maken.”
Begin 2018 fuseerde de corporatie met Woningbedrijf Warnsveld. “Dat betekende niet direct een verandering in ons meerjaren onderhoudsproces. We hebben hun bezit aan het totale planmatig onderhoud toegevoegd en bouwen het opnieuw op door de hoeveelheden te bepalen, gegevens in te voeren in onze software IBIS-MAIN en de conditie te bepalen door het uitvoeren van een nulmeting. Zo krijgen wij een eenduidig beeld van het samengevoegde bezit en houden wij grip op het totale planmatig onderhoud.”
Het proces rondom meerjarenonderhoud heeft Ons Huis ingericht in twee delen. De conditiemetingen en begrotingen worden gedaan door projectleiders realisatie en planvoorbereiders. “Vanaf januari zullen de projectleiders de wijk ingaan om de conditie van de complexen op te nemen. Ook zullen op basis van de in de MJOB opgenomen onderdelen begrotingsvoorstellen worden gedaan voor de jaarbegroting. Die worden besproken en getoetst, waarna de planvoorbereiders de verschuivingen in de MJOB verwerken en de jaarbegroting opstellen. Sinds 2011 maken wij hiervoor gebruik van IBIS-MAIN voor de MJOB en IBIS-TRAD voor het opstellen van de jaarbegroting. Afgelopen jaar hebben wij daarnaast de module Conditiemeten van Ibis in gebruik genomen. Dit helpt ons een meer eenduidige en kwalitatief hogere MJOB te verkrijgen. De implementatie daarvan zullen wij dit jaar afronden.”
Om een MJOB te verkrijgen die zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid ligt, moet ‘de lucht’ er zoveel mogelijk uit worden gehaald. “We willen geen budget reserveren voor zaken die wij niet uitvoeren. Ook willen wij dat de MJOB nog beter bijdraagt aan beleidskeuzen en assetmanagement. Door items in de begroting te bundelen, zoals onderdelen van een keuken-, badkamer- en toiletrenovatie bij vraaggestuurd onderhoud, wordt het overzichtelijker en beter vindbaar.
“Middels conditiemeten willen wij een digitale, uniforme en nog meer betrouwbare MJOB verkrijgen die transparant en realistisch is,” vat Jeroen samen. “Op die manier kunnen we de kwaliteit van ons vastgoed op een goede en efficiënte manier blijven borgen, maar hoeven we niet meer budget te reserveren dan nodig is. Daarmee kunnen wij maximaal inzetten op andere opgaven die we hebben als corporatie, zoals betaalbaarheid, energetische verbeteringen en nieuwbouw.”
Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia – 15 januari 2018