Gemeente Nijmegen is de tiende grootste stad van Nederland en gaat op basis van haar omgevingsvisie 2020-2040 de komende decennia flink investeren in meer woningen, werkgelegenheid en infrastructuur. Op het bureau Stadsrealisatie is Adviseur Kosten en Contracten Roel Hartenhof verantwoordelijk voor het toezicht op de samenwerking met aannemers en het rechtmatig betalen van de verrichte werkzaamheden. “Wij werken voor de infrastructuur binnen onze gemeente samen met meerdere aannemers, op basis van verschillende contractvormen, afhankelijk van het type, de omvang en doorlooptijd van projecten. Om de administratieve verwerking en de transparantie van het toezicht op onderhanden projecten te verbeteren, werken wij online met aannemers samen in Ibis Besteksadministratie voor Infra.”
Hartenhof heeft samen met een aantal collega’s het maken van bestekken en bewaken van de uitvoering in de loop der jaren verder verfijnd. “Wij gebruiken een moederbegroting met duidelijke onderbouwing en jaarlijks geactualiseerde prijzen voor het budgetteren van projectplannen. Dat is tijdens de gunningsfase ook een accurate informatiebron om de inschrijvingen van aannemers te beoordelen. Verder gebruiken wij de Ibis-software ook voor werkzaamheden die achteraf worden verrekend, ‘deelopdrachten in regie’. Bijvoorbeeld om volgens een calamiteitenbestek spoedeisende werkzaamheden te laten uitvoeren voor omgevallen bomen, of het repareren van gaten in het wegdek of riool. Wij ervaren dat de ontwikkelaars van Brink na 20 jaar nog steeds openstaan voor het realiseren van verfijningen en toevoegingen aan de software, om onze efficiency en transparantie van samenwerking met aannemers te blijven verbeteren.”
Kom je er niet uit op onze website, of wil je een scherp voorstel? Laat jouw vraag en gegevens achter en ik kom er zo snel mogelijk op terug!