Wonen, werken en welzijn
Cornelissen is een middelgroot bouwbedrijf dat in 1949 is gestart om de woningnood mee op te lossen. 70 jaar later realiseert dit familiebedrijf met zo’n 100 medewerkers circa 40 miljoen omzet in projecten voor wonen, werken en welzijn. “Wij zijn een klant- en partnergerichte organisatie die zich onderscheidt met het bouwen en verbouwen in bestaande situaties, service & onderhoud en projectoverstijgende samenwerkingsrelaties”, zegt commercieel directeur Michiel van Summeren. “Een voorbeeld daarvan is het vastgoedonderhoud dat wij al ruim twintig jaar voor het Rijksvastgoedbedrijf in heel Noord-Brabant verzorgen. Maar ook de metamorfose van het Sligro hoofdkantoor, een opdrachtgever waarvoor wij al dertig jaar werken. Voor het Sligro-project kregen wij behoefte aan een oplossing om met alle partners te kunnen samenwerken in een BIM en de communicatie daarover te managen. Op advies van onze interim BIM-adviseur Leon Leenders zijn wij daarvoor met bimsync van Ibis gaan werken.”
Bimsync bespaart tijd en voorkomt bouwfouten
“Werken met een BIM is onder andere belangrijk om onze opdrachtgevers meer inzicht en grip op hun projecten te geven”, vervolgt van Summeren. “Verder maakt BIM onderdeel uit van onze toekomstvisie over de bouw en is het een hulpmiddel om jonge medewerkers uit te dagen, door ze te laten werken met de modernste automatiseringstools”. “Tijdens de engineeringfase voor het complexe Sligro-project is Leon Leenders als BIM-regisseur aangesteld, die al ervaring had met onze combinatie van Autodesk Revit ontwerpsoftware en de bimsync-samenwerkingsomgeving”, vertelt werkvoorbereider Davy van Hal. “In dit project hebben enkele honderden mensen samengewerkt, waarvan zo’n 60 via bimsync. Omdat iedereen online het BIM kon delen, bekijken, analyseren en van commentaar voorzien, is er veel tijd bespaard. Tevens zijn met vooraf uitgevoerde clashcontroles en op basis daarvan bedachte oplossingen mogelijke bouwfouten voorkomen.”
Informatie- en issuemanagement
“Een ander voordeel van bimsync is de functionaliteit voor informatie- en issuemanagement”, vervolgt van Hal. “Zeker gezien de vele wijzigingen die tijdens het Sligro-project zijn doorgevoerd. Met bimsync kun je makkelijk alles wat tijdens de uitvoeringsfase vragen oproept, of op de bouwplaats moet worden aangepast, in het BIM markeren en delegeren naar de verantwoordelijke medewerker. Inclusief de bijbehorende informatie en op de bouw gemaakte foto’s. Omdat alle communicatie over het oplossen van de issues automatisch wordt geregistreerd, bouw je vanzelf een traceerbare revisiehistorie op en worden veel e-mails overbodig. Wij hebben de issue-functionaliteit in het Sligro-project ook gebruikt voor de interne verwerking en afprijzen van het meer- en minderwerk. Het online samenwerken met een BIM via bimsync is zo goed bevallen dat wij deze oplossing breder binnen onze organisatie gaan inzetten.”