Uitvoerders en projectleiders besteden hun schaarse tijd liever aan het planen en managen van alle werkzaamheden dan aan administreren, Zonder een correcte registratie en tijdige facturatie van de uitgevoerde activiteiten zijn projecten echter minder winstgevend. Online administreren maakt die verplichte taak gelukkig makkelijker, minder tijdrovend en zelfs leuker. Wat zijn de voordelen van online administreren in de infrasector?
Het belangrijkste voordeel van internet is de mogelijkheid om locatie- en tijdsonafhankelijk te werken. In de infrasector worden projecten al snel op een omvangrijker terrein uitgevoerd dan in de utiliteit- en woningbouw, waardoor de afstand tussen de bouwkeet en werklocaties groter is. Met als gevolg dat er meer tijd wordt besteed aan het dagelijks heen en weer lopen van en naar de keet. Wanneer je als projectleider en uitvoerder alle werkzaamheden en op- of aanmerkingen op een smartphone of tablet kunt registreren, is er dus veel tijd te besparen. Tevens wordt dan alle informatie eenmalig digitaal geregistreerd, wat de kans op het maken van fouten verkleint.
Online toegankelijke administratieve informatie is tevens eenvoudiger met interne en externe project- betrokkenen te delen. Voor bijvoorbeeld het papierloos reviewen en goedkeuren van de week- en termijnstaten en daarop gebaseerde facturen. Met als gevolg dat de doorlooptijd tussen het factureren en ontvangen van periodieke betalingen te verkorten is. Online administreren leidt in de infra tot een transparantere communicatie tussen de opdrachtnemers en hun opdrachtgevers. Verder zijn alle bijzonderheden en fouten in het werk sneller met een app op de smartphone of tablet te melden en met een foto te verduidelijken, dan via een computer in de bouwkeet.
Als derde voordeel ontzorgt online administreren uitvoerders en projectleiders op ICT-gebied, omdat er geen tijd meer nodig is voor het installeren en updaten van applicaties op computers in de bouwkeet. Online toepassingen zijn verder zowel eenvoudiger ter beschikking te stellen, als te beheren vanuit het backoffice-kantoor. Ook nieuwe softwarefuncties die tijdens een project beschikbaar komen, zijn eenvoudiger online uit te rollen dan fysiek op de computers te installeren. Tenslotte is alle projectinformatie ook nog effectiever centraal te beveiligen dan op de bouwlocaties.
Freek Lassche is werkzaam als Accountmanager Infra bij Brink.